Aikuisten jumppatunnit

 

1=kevyt               2=keskiraskas         3=raskas

 

ASAHI™ (1)
Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään hengityksen kannattelemana. Asahi on fysioterapian kaltainen liikuntamuoto, jossa on myös liikunnallisia elementtejä. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, jotta jokainen voisi alkaa harjoittaa niitä heti. Asahiin ei ole osallistumiskynnystä. Asahi sopii kaiken ikäisille. Mitään eritystaitoja tai peruskuntoa ei asahin harrastajalta vaadita. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, kaatumisesta johtuvat murtumat sekä stressin aiheuttamat psyko-somaattiset ongelmat. Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu sekä ennalta ehkäiseväksi että jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi.

 

BAILATINO (1-2)
Ryhmätanssiliikunta, jossa latinalaistanssit huumaa! Salsaa, sambaa, cha-chata, merengueta, bachataa, rumbaa jne. Eri tanssien askelsarjoja harjoitellaan ilman paria, jokainen tanssi aloitetaan perusaskeleen harjoittelulla, josta edetään pidempään koreografiaan. Tunti sopii kaikenikäisille, kuntoon ja sukupuoleen katsomatta. Tärkeintä on liikkumisen ilo ja tanssista nauttiminen.

 

BODYCOMBAT™ (3)
Les Mills Bodycombat pohjautuu eri itsepuolustuslajeihin. Tunti sisältää vaihtelevia potku- ja lyöntiyhdistelmiä mukaansatempaavan musiikin tahdissa. Tunti sopii kaikenikäisille. Tahti on ripeä ja tehokas. Sopii kuntoilijoista supertreenareille. Ei vaadi aiempaa tuntemusta taistelulajeista, vaan liikkeet opetetaan tunnin aikana. Sisältää lyhyehkön lämmittelyn, pitkän työskentelyosion ja lopuksi n.5min. punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä sekä n. 5min. venyttelyä.

 

BODYPUMP™ (3)
Les Mills Bodypump on kestovoimatunti, jossa käytetään apuvälineinä tankoa, levypainoja ja step-lautaa. BODYPUMP™ on lihaskestävyysharjoittelu, joka sopii sekä liikuntaharrastusta aloitteleville että kokeneille kaikenikäisille kuntoilijoille. Jokainen valitsee kuntotasolleen sopivat levypainot. Tunti ei sisällä askellusta. Tunnin aikana haastetaan työskentelemään kaikki päälihasryhmät. Tunti alkaa 5 min lämmittelyllä, jonka jälkeen työskentelyosiossa käydään päälihasryhmät läpi ja venytellään lopuksi n. 5 min.

 

KEHONHUOLTO (1)
Varttuneemmille suunnattu matalan kynnyksen jumppa, johon toki kaikki ovat tervetulleita! Helppoja perusliikkeitä, ei askelsarjoja. Tunnilla jokainen liikkuu oman tasonsa mukaan.  Parannetaan lihaskuntoa, lihastasapainoa ja liikkuvuutta omaa kehoa tai apuvälineitä (keppiä, kuminauhaa, palloa) käyttäen. Lopussa venyttely ja rentoutus. Tunti pidetään tatamilla, joten jalkineiksi kevyet jumppatossut tai paljaat jalat. Oma alusta mukaan ja lämmintä loppurentoutukseen.

 

KIINTEYTYS (2)
Kehoa kiinteyttävä, keskiraskas yleisjumppa, joka sisältää haastavampia askelsarjoja noin 20 minuutin ajan sekä lihaskuntoliikkeitä koko keholle noin 30 minuutin ajan. Tunnilla käytetään vaihtelevasti apuvälineinä käsipainoja, kuminauhoja ja jumppakeppejä. Tunnin lopuksi n. 10 min. venyttely.

 

LAUANTAIBODY (2)
Nyt kaikki viettämään liikunnallista ja laadukasta aamupäivää Lauantaibodyn merkeissä! Tunti sisältää sykkeennosto-osuuden, lihaskunto-osuuden sekä venyttelyt. Lauantaibody sopii kaikille, jotka haluavat kohottaa kuntoaan perusliikkeiden avulla.

 

LAVIS (1)
Lavis on lavatanssijumppaa. Se on hauska, helppo ja letkeä liikuntamuoto, jossa yhdistetään lavatanssiaskeleita ja jumppaa. Askelkuviot ovat yksikertaisia ja helposti omaksuttavia. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Jumpassa tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten valssi, humppa, jenkka, rock/jive, salsa ja cha chaa. Yhden jumpan aikana tanssitaan 8-10 tanssia. Kussakin jumpassa on 4-6 eri tanssilajia, 2 samaa peräkkäin. Musiikkina käytetään suomalaista nostalgista tanssimusiikkia.

 

LEMPEÄÄ LIIKETTÄ (1)
Tunti tarjoaa perusliikuntaa, jolla kehitetään liikkuvuutta, lihaskuntoa ja tasapainoa. Lisäksi keskitytään hengitykseen ja hyvään oloon. Tunnin päättää rentoutushetki. Varaa mukaan tunnille jumppamatto sekä lämmintä lisävaatetta loppurentoutukseen. Sisäkenkiä et tarvitse.

 

LIHASHUOLTOA JA LIIKKUVUUTTA (1)
Meinaako venyttely ja liikkuvuusharjoittelu unohtua treeni-innon lomassa? Lihashuolto ja liikkuvuus-tunti soveltuu kaikille, joiden lihakset kaipaavat rentoutusta ja nivelet liikkuvuutta. Tunti aloitetaan alkulämmittelyllä, minkä jälkeen koko keho käydään läpi toiminnallisten liikkeiden avulla. Toiminnalliset ja dynaamiset liikkeet kehittävät liikkuvuudet lisäksi myös kehonhallintaa.

 

MIESTEN TREENI (2)
Nyt kaikki miehet rohkeasti mukaan rentoon ja rempseään ryhmään! Tämän ryhmän tavoitteena on aktivoida osallistujat säännölliseen liikunnan ja liikkuvuuden lisäämiseen kunnosta riippumatta. Miesten treeni on kuntopiirityyppisesti toteutettava miehille suunnattu tunti, jossa harjoitetaan lihaskuntoa, liikkuvuutta sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Harjoitteita tehdään oman kehon painolla ja levytangoilla sekä lisäksi tehdään taistelulajiharjoittelun omaisia harjoitteita.

 

NAISTEN TREENI (2-3)
Tunnin teema vaihtelee lihaskuntotreenin, aerobisen treenin ja kehoa palauttavan treenin välillä. Apuna käytetään välineitä kuten levytankoja ja –painoja, käsipainoja ja kuminauhoja. Kaikki liikkeet voit tehdä oman tasosi mukaan ja omaan tempoon. Tästä treenistä saat ideoita ja vinkkejä omaan treenaamiseesi.

 

OKM (2-3)
Tunnilla jokainen liikkuu Oman Kunnon Mukaan. Tunnilla tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä eri tavoilla toteutettuna. Saattaa sisältää hyppyjä, mutta ohjaaja antaa aina myös hypyttömän vaihtoehdon. Ei sisällä askelsarjoja. Välineinä voidaan käyttää esim. käsipainoja, kuminauhoja, step-lautoja tai painoja tangossa. Tunti sisältää parin minuutin alkulämmittelyn jonka jälkeen siirrytään lihaskunto-osuuteen. Tunnilla ei venytellä.

 

PIUKKA-BODY (2)
Reipas tunti, joka sisältää n. 15 min. mittaisen askellusosuuden ja n. 30 min. mittaisen lihasten muokkausosuuden eri välineitä avuksi käyttäen. Lopuksi venytellään. Kunto kohenee ja lihakset vahvistuvat. Sopii kaikenikäisille niin aloitteleville kuin edistyneemmillekin kuntoilijoille.

 

VENYTTELY (1)
Venyttely-tunnilla rauhalliseen tahtiin venytellään kehon eri lihasryhmiä ja avataan nivelten liikelaajuuksia. Tunti soveltuu kaikenikäisille ja -tasoisille jumppaajille.

Rentouttava hengitysharjoitus työpäivän lomaan, Asahi vinkit:

Tee lyhyt hengitysharjoitus.
Kädet kohoavat ylös sisäänhengityksellä ja
vajoavat alas uloshengityksellä.
Kierrä kämmenet ylöspäin kohottaessasi
käsiä ja kierrä ne uudelleen alaspäin
laskiessasi kädet alas.
Kun hengität sisään, niin jännitä
samalla pakaroitasi. Uloshengityksen
aikana pakarat rentoutuvat.