Aikuisten tunnit


ASAHI™ (1)

Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään hengityksen kannattelemana. Asahi on fysioterapian kaltainen liikuntamuoto, jossa on myös liikunnallisia elementtejä. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, jotta jokainen voisi alkaa harjoittaa niitä heti. Asahiin ei ole osallistumiskynnystä. Asahi sopii kaiken ikäisille. Mitään eritystaitoja tai peruskuntoa ei Asahin harrastajalta vaadita. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, kaatumisesta johtuvat murtumat sekä stressin aiheuttamat psykosomaattiset ongelmat. Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu sekä ennalta ehkäiseväksi että jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi.

KEHONHUOLTO (1)

Varttuneemmille suunnattu matalan kynnyksen jumppa, johon kaikki ovat tervetulleita! Helppoja perusliikkeitä, ei askelsarjoja. Tunnilla jokainen liikkuu oman tasonsa mukaan. Parannetaan lihaskuntoa, lihastasapainoa ja liikkuvuutta omaa kehoa tai apuvälineitä (keppiä, kuminauhaa, palloa) käyttäen. Lopussa venyttely ja rentoutus. Tunti pidetään tatamilla, joten jalkineiksi kevyet jumppatossut tai paljaat jalat. Oma alusta mukaan ja lämmintä loppurentoutukseen.

KIINTEYTYS (2)

Kehoa kiinteyttävä, keskiraskas yleisjumppa, joka sisältää haastavampia askelsarjoja noin 20 minuutin ajan sekä lihaskuntoliikkeitä koko keholle noin 30 minuutin ajan. Tunnilla käytetään vaihtelevasti apuvälineinä käsipainoja, kuminauhoja ja jumppakeppejä. Tunnin lopuksi n. 10 min. venyttely

KUNTOJUMPPA (1-2)

Kuntojumppa on kaikille sopiva monipuolinen perusjumppatunti, jolla nostetaan sykettä maltillisesti ja kehitetään lihaskuntoa. Alkulämmittelyn jälkeen siirrytään lihaskunto-osuuteen, jossa liikutetaan eri lihasryhmiä, liikkeissä käytetään vaihtelevasti kuminauhoja, keppejä ja painoja. Tavoitteena on peruskunnon säilyttäminen, jokainen tekee oman kuntotason mukaan.

LAVIS (1)

Lavis on lavatanssijumppaa. Se on hauska, helppo ja letkeä liikuntamuoto, jossa yhdistetään lavatanssiaskeleita ja jumppaa. Askelkuviot ovat yksikertaisia ja helposti omaksuttavia. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Jumpassa tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten valssi, humppa, jenkka, rock/jive, salsa ja cha chaa. Yhden jumpan aikana tanssitaan 8-10 tanssia. Kussakin jumpassa on 4-6 eri tanssilajia, 2 samaa peräkkäin. Musiikkina käytetään suomalaista nostalgista tanssimusiikkia.

MIESTEN TREENI (2)

Nyt kaikki miehet rohkeasti mukaan rentoon ja rempseään ryhmään! Tämän ryhmän tavoitteena on aktivoida osallistujat säännölliseen liikunnan ja liikkuvuuden lisäämiseen kunnosta riippumatta. Miesten treeni on kuntopiirityyppisesti toteutettava miehille suunnattu tunti, jossa harjoitetaan lihaskuntoa, liikkuvuutta sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Harjoitteita tehdään oman kehon painolla ja levytangoilla sekä lisäksi tehdään taistelulajiharjoittelun omaisia harjoitteita.

OKM (2-3) Ulkotunti

Tunnilla jokainen liikkuu Oman Kunnon Mukaan. Tunnilla tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä eri tavoilla toteutettuna. Saattaa sisältää hyppyjä, mutta ohjaaja antaa aina myös hypyttömän vaihtoehdon. Ei sisällä askelsarjoja. Välineinä voidaan käyttää esim. käsipainoja, kuminauhoja, step-lautoja tai painoja tangossa. Tunti sisältää parin minuutin alkulämmittelyn, jonka jälkeen siirrytään lihaskunto-osuuteen. Tunnilla ei venytellä.

SALSA (1-2)

Latinalaisamerikkalaisen tanssin muoto, jota tanssitaan salsa-musiikin tahdissa. Tunnilla harjoitellaan salsan liikekieltä ja askeleita.

STEP & BODY (1)

Tunnilla askelletaan laudalle mukaansa tempaavan musiikin tahtiin 30 min, lihaskuntoa 20 min ja 10 min venytys. Tunti sopii kaikille, liikkeisiin tarjotaan hypytön vaihtoehto ja askeleet voi tehdä lattialla ilman lautaa. Tunti parantaa kestävyyttä ja keuhkojen sekä sydän ja verenkierto-elimistön toimintaa. Askeltaminen vahvistaa erityisesti alavartalon lihaksia. Lihaskunto-osiossa muokataan vatsa-, selkä- ja käsilihaksia. Tule rohkeasti mukaan!

TANSSILLINEN VOIMISTELU (1-2)

Tanssillinen voimistelu on tanssin ja voimistelun yhdistävä, suomalaiseen naisvoimisteluun pohjautuva tunti. Tunnilla yhdistyy rytmisyys, luovuus, esteettisyys ja ilmaisullisuus. Perusvoimistelutaidot muodostavat pohjan, jonka lisäksi harjoitellaan oikeanlaista keskustaliikuntatekniikkaa ja liikkeiden ja hengityksen sitoutumista toisiinsa. Vartalotekniikan rinnalla harjoitetaan jalkatekniikkaa ja hyppyjä sekä erilaisia fyysisiä ominaisuuksia, kuten liikkuvuutta ja voimaa.

ZUMBA (1-2)

Zumba on helppo tanssillinen tunti, jonka musiikki perustuu pääosin latinalaistansseihin. Zumban teho perustuu intervalliharjoitukseen, jossa hitaat ja nopeat liikkeet vaihtelevat ja saavat hien pintaan. Tunti alkaa lämmittelyllä, jossa lämmitetään kehoa varsinaista reippaampaa treeniä varten. Koko tunti pysytään liikkeessä, ja tällä tunnilla ei ole lihaskunto-osuutta. Tunti koostuu lyhyistä tanssiliikesarjoista, jotka kestävät aina yhden kappaleen ajan. Kun kappale vaihtuu, vaihtuvat myös liikkeet. Lopussa jäähdytellään rauhallisemman musiikin tahdissa. Tunnilla pääset oppimaan muutamia eri tanssien perusaskeleita, sekä aktivoimaan eri lihasryhmiä hauskalla ja tehokkaalla tavalla.

Zumba-tunnilla kaikki saavat tanssia omalla tyylillään ja aiempaa tanssitaustaa ei tarvita. Siksi tämä tunti sopii ihan kaikille, jotka pitävät latinalaisesta musiikista ja hyväntuulisesta liikunnasta

VIRE-LAVIS (1)

Vire-Lavis pohjautuu Lavis-lavatanssijumppaan ja on siitä sovellettu versio henkilöille, joilla on sairauden, vamman tai muun syyn vuoksi toimintakyvyn rajoituksia. Vire-Lavis -tunnit toteutetaan pääosin istuen ja/tai tuolia apuna käyttäen. Vire-Laviksen peruskurssin tanssilajit ovat: humppa, valssi, jenkka, tango, polkka, salsa ja rock. Tunnin sisällössä huomioidaan osallistujien toimintakyky. Tule rohkeasti mukaan!