Aikuisten tunnit


ASAHI™ (1)

Asahi on monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskasta nilkkoihin. Liikkeet ovat pehmeitä ja ne tehdään hengityksen kannattelemana. Asahi on fysioterapian kaltainen liikuntamuoto, jossa on myös liikunnallisia elementtejä. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella yksinkertaisiksi, jotta jokainen voisi alkaa harjoittaa niitä heti. Asahiin ei ole osallistumiskynnystä. Asahi sopii kaiken ikäisille. Mitään eritystaitoja tai peruskuntoa ei asahin harrastajalta vaadita. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten suurimmat terveysongelmat: selän ja hartiaseudun vaivat, kaatumisesta johtuvat murtumat sekä stressin aiheuttamat psyko-somaattiset ongelmat. Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu sekä ennalta ehkäiseväksi että jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi.


BARRE (1-2)

Tervetuloa Barre - tunnille  kehittämään parempaa kehonhallintaa ja ryhtiä. Barre -tunnilla töihin pääsevät erityisesti pakarat, reidet ja keskivartalo. Barren eli tangon kanssa tehtävät harjoitukset ovat perusta klassisen baletin tekniikalle, mutta modernilla barretunnilla ei tanssita balettia. Barre harjoittelu onkin hyvin aloittelijaystävällistä. Tiedostava tekeminen, oikeat linjaukset ja puhtaat liikeradat ovat keskeisiä elementtejä barressa. Tehokkaalta tunnilta mukaan saat hyvän ryhdin ja voimaantuneen olon!


KEHONHUOLTO (1)

Varttuneemmille suunnattu matalan kynnyksen jumppa, johon kaikki ovat tervetulleita! Helppoja perusliikkeitä, ei askelsarjoja. Tunnilla jokainen liikkuu oman tasonsa mukaan. Parannetaan lihaskuntoa, lihastasapainoa ja liikkuvuutta omaa kehoa tai apuvälineitä (keppiä, kuminauhaa, palloa) käyttäen. Lopussa venyttely ja rentoutus. Tunti pidetään tatamilla, joten jalkineiksi kevyet jumppatossut tai paljaat jalat. Oma alusta mukaan ja lämmintä loppurentoutukseen.


KIINTEYTYS (2)

Kehoa kiinteyttävä, keskiraskas yleisjumppa, joka sisältää haastavampia askelsarjoja noin 20 minuutin ajan sekä lihaskuntoliikkeitä koko keholle noin 30 minuutin ajan. Tunnilla käytetään vaihtelevasti apuvälineinä käsipainoja, kuminauhoja ja jumppakeppejä. Tunnin lopuksi n. 10 min. venyttely


KEHONPAINOTREENI (2-3)

Kehonpainoharjoittelussa harjoitetaan ala-, keski- ja ylävartalon voimaa sekä liikkuvuutta vaativia liikkeitä.  Harjoituksissa yhdistyvät mm. liikkuvuuden, kehon toiminnallisuuden ja taitoelementtien yhdistely. Monipuolisilla harjoitteilla mm. koordinaatio, liikkuvuus ja nivelten toiminta paranee sekä kehitetään toimintakykyisempi keho. Apuvälineinä voidaan käyttää jumppakeppiä, painoja, kuminauhoja, renkaita, rekkitankoa ja puolapuita. Tunnin ideana on kehittää kehoa monipuolisesti, kokonaisvaltaisesti ja moniulotteisesti.


LATTARIT (1-2)

Tanssitunti, jossa harjoitellaan mm. samban, cha chan, rumban, ja jiven liikekieltä ja askeleita.


LAVIS (1)

Lavis on lavatanssijumppaa. Se on hauska, helppo ja letkeä liikuntamuoto, jossa yhdistetään lavatanssiaskeleita ja jumppaa. Askelkuviot ovat yksikertaisia ja helposti omaksuttavia. LAVISta tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Jumpassa tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten valssi, humppa, jenkka, rock/jive, salsa ja cha chaa. Yhden jumpan aikana tanssitaan 8-10 tanssia. Kussakin jumpassa on 4-6 eri tanssilajia, 2 samaa peräkkäin. Musiikkina käytetään suomalaista nostalgista tanssimusiikkia.


MIESTEN TREENI (2)

Nyt kaikki miehet rohkeasti mukaan rentoon ja rempseään ryhmään! Tämän ryhmän tavoitteena on aktivoida osallistujat säännölliseen liikunnan ja liikkuvuuden lisäämiseen kunnosta riippumatta. Miesten treeni on kuntopiirityyppisesti toteutettava miehille suunnattu tunti, jossa harjoitetaan lihaskuntoa, liikkuvuutta sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Harjoitteita tehdään oman kehon painolla ja levytangoilla sekä lisäksi tehdään taistelulajiharjoittelun omaisia harjoitteita.


OKM (2-3) Ulkotunti

Tunnilla jokainen liikkuu Oman Kunnon Mukaan. Tunnilla tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä eri tavoilla toteutettuna. Saattaa sisältää hyppyjä, mutta ohjaaja antaa aina myös hypyttömän vaihtoehdon. Ei sisällä askelsarjoja. Välineinä voidaan käyttää esim. käsipainoja, kuminauhoja, step-lautoja tai painoja tangossa. Tunti sisältää parin minuutin alkulämmittelyn jonka jälkeen siirrytään lihaskunto-osuuteen. Tunnilla ei venytellä.


POWER (2-3)

Tehokas koko kehon lihaskuntotreeni. Tunti sisältää alkulämmittelyn, lihaskunto-osuuden ja loppujäähdyttelyn/venyttelyn. Lihaskunto-osuuden teema vaihtelee mm. paikkaharjoittelun, kiertoharjoittelun ja patteriharjoittelun välillä. Apuna käytetään oman kehon painon lisäksi välineitä, kuten levytankoja ja -painoja, käsipainoja ja kuminauhoja. Kaikki liikkeet voit tehdä oman tasosi mukaan ja omaan tempoon.

SHOWDANCE (1-2)

Ryhmä on tarkoitettu kaikenikäisille. Tunneilla tutustutaan showtanssin monipuolisuuteen tanssisarjan ja erilaisten harjoitteiden kautta. Tunneilla harjoitellaan myös tanssin perustekniikkaa, joskin tärkeintä on ilmaista itseään ja tanssia sydämensä kyllyydestä!


SPESIAALI (1)

Jokainen tunti on erilainen = spesiaali. Tunneilla kokeillaan erilaisia jumppamuotoja punttijumpasta kehonhuoltoon ja stepistä circuittiin. Pääpaino on liikkumisen ilossa, rennossa, sallivassa ja sosiaalisessa tekemisessä. Tule rohkeasti mukaan!


TANSSILLINEN VOIMISTELU (1-2)

Tanssillinen voimistelu on tanssin ja voimistelun yhdistävä, suomalaiseen naisvoimisteluun pohjautuva tunti. Tunnilla yhdistyy rytmisyys, luovuus, esteettisyys ja ilmaisullisuus. Perusvoimistelutaidot muodostavat pohjan, jonka lisäksi harjoitellaan oikeanlaista keskustaliikuntatekniikkaa ja liikkeiden ja hengityksen sitoutumista toisiinsa. Vartalotekniikan rinnalla harjoitetaan jalkatekniikkaa ja hyppyjä sekä erilaisia fyysisiä ominaisuuksia, kuten liikkuvuutta ja voimaa.


TOIMINNALLINEN KEHONHUOLTO (1)

Tunnilla tehdään kehoa avaamia ja huoltavia liikkeitä rauhallisesti sekä kehitetään liikkuvuutta, hallintaa ja koordinaatiota kehoon. Harjoituksissa keskitytään myös hengitykseen ja keskittymiseen ja tästä syystä tunti sopii hyvin kiireisen arkirytmin vastapainoksi. Apuvälineinä voidaan käyttää jumppakeppiä, kuminauhaa, putkirullaa ja joogatiiltä. Tule huoltamaan ja palauttamaan sekä kehoa että mieltäsi!


VIRE-LAVIS (1)

Vire-Lavis pohjautuu Lavis-lavatanssijumppaan ja on siitä sovellettu versio henkilöille, joilla on sairauden, vamman tai muun syyn vuoksi toimintakyvyn rajoituksia. Vire-Lavis -tunnit toteutetaan pääosin istuen ja/tai tuolia apuna käyttäen. Vire-Laviksen peruskurssin tanssilajit ovat: humppa, valssi, jenkka, tango, polkka, salsa ja rock. Tunnin sisällössä huomioidaan osallistujien toimintakyky. Tule rohkeasti mukaan!